Med förvissning om att jag låter suerpretto kommer här en liten betraktelse över Hälleförs – so far. Sånt jag tänkt på.

Det är intressant att vara ny på en ort dit tågen slutat gå. En ort som profilerar sig med Bruket, ”fast nu drar dom ner igen” och Socialdemokraterna har 57 % (o vad det gäller tågen har hembygdsföreningen skrivit ett brev till SJ, så dom är nog snart tillbaka igen…sa hembygdsföreningsmannen stolt)

På vägen till affären brukar jag säga hej till mannen på bänken, ni vet, han med folkölen. Efter två veckor hejande har han börjat svara. Idag hejade han , till och med, först. Två gånger faktiskt.

Träffade en mamma, o vi började prata om invandrarna. Hon tyckte lite synd om mig, ”de går ju förbi ditt hus varje dag!” Jag fick ju hålla med om det. (att jag sen bor mellan området där de flesta invandrarna bor och affären, det var nog en parentes). Vidare berättade hon om hur det var när mer än hälften av barnen i hennes dotters klass hade invandrarbakgrund. Då klagade föräldrarna till skolledningen -och nu var det TACK OCH LOV bättre.

På vägen hem kom en tennisboll rullande på gatan och jag stoppade den med foten och försökte komma på var den kom ifrån. Några sekunder senare kommer en liten, jag tror han var afrikansk, pojke springande och ser livrädd ut när han inser att jag har hans tennisboll. Jag kastade den till honom, han fångade, såg ännu mer livrädd ut och sprang tillbaka till sin kompis.

Träffade en man från kommunen igår, på en dag anordnad av Akademien, for att vi ska lära känna the locals . Jag är ganska oklar över vad han jobbade med. På hemsidan står det ”chef för informations och medborgarkontoret” Jag förstår fortfarande inte.

Han pratade om naturen som kommunens största tillgång. Jag tänkte ”ok baby, välkommen till ännu en ort som inte har något att erbjuda mer än skogen och vattnet” orten som är byggt runt fabriken, fast fabriken har lagt ner…och tåget slutat gå.

Tror att jag kan lära mig älska Hälleförs – för allt det som är just HÄLLEFÖRS (bara jag får åka till Akademien en gång om dagen och härifrån på helgerna…)

Ni har inte funderat på världens största älg eller nåt

