Tittar lite fascinerat på min kvällsmat:  Finn Crisp doppade i Ajvar Relish – direkt ur burken, ( ja, jag lovar köpa en ny innan jag bjuder nån på nåt med Ajvar…) ett äpple och en nektarin.

Detta kompletteras av en nyinköpt Elle Mat och Vin, Monika Ahlbergs bok om höstmenyer och Niklas Ekstedts ”Niklas smaker” (hörde jag ordet paradox?) – jag försöker skapa en någorlunda genomtänkt meny till min födelsedagsmiddag på lördag… Funderar på Finn Crisp med Ajvar till förrätt… 😉

Fast…det är lite märkligt att gå från fleratimmarsmatlagning med efterföljande fleratimmarsmatoprat på helgerna till datorfika alternativt snabbsmoothieleverne (allt går att mixa!) på veckorna. Tur jag inte bor själv jämt. Det ju så tråkigt att laga mat till sig själv.

I söndags lovade jag pappa att bjuda på ”efterskiftet-lunch” kl 14,30.

Han fick:

Pumpasoppa (av pumpa inköpt på matmässan), toppad med rostad kokos och rostade pumpafrön samt parmesangratinerade surdegssticks

Kåldolmar (av superekologisk Grön Ko-kossa – jag vet..jag jobbar hårt på mitt kött-samvete) med rotfruktspuré, ale-och gräddsås, kålrabbi och majskolv (som han själv hade råkat köpa, men inte visste vad han skulle göra med…)

Efterrätt fick han ingen…det kom en vattenläcka emellan, men jäkligt god (och dyr) choklad och kaffe fick duga det också…Han verkade nöjd

Det är nog tur att jag äter Finn Crispkvällis då och då…för min egen rondörs skull…

(förresten familjen: när man köpte Elle Mat och Vin fick man med en jättechokladkaka med MINT i. Otur för mig. Tur för er. Mint är ju äckligt i allt utom tuggummi.  )

