Fick ett sms av en synnerligen stressad vän och tillika min lillebror igår. Hans bästa tjejkompis skall gifta sig och han hade fått frågan om att vara toastmaster. Jag log lite åt att hans första tanke, i paniken, var att sms:a sin festgalna (och visserligen toastmastervana, men jäkligt ogifta) storasyster.

Jag vet inte om han blev lugnare när jag förklarade att ”det är ett hedersuppdrag; du kan således inte tacka nej” 

Efter att ha lovat att coacha  honom googlade jag lite på toastmasteri och hamnade naturligtvis på bröllopsguiden.se och jag blir alltid lite förvånad när det förväntas allsång på ett bröllop, hallå!!! ALLSÅNG! Det har man väl, om jag inte helt missminner mig på kräftskivor och eventuellt midsommarfiranden. På vilka normala, lite uppklassade fester har man annars ALLSÅNG!?!?! Det värsta är den typen av töntiga allsånger är den där de käcka vännerna gjort en egen text till en känd melodi och som skall framföras:

*******

”Öhh öhhh, funkar micken, ä han på??? *blås blås   ruuuuuuundgång* aaa, det va han.. *följt av nervöst skratt*, tänk att ni äntligen har gift er då *följt av nervöst skratt* Vi har ju gjort en sång då som vi hade tänkt att sjunga’rå *följt av ännu ett nervöst skratt*.

Texten har ni i häftena då, satt, vill ni sjunge mä går det jättebra.  A  åkäj! Är ni beredda, nu börjer vi !

EEEENNNN!!!! alla börjar på fel ton *nervöst skratt* Vi börjer om!! *med motiveringen ”Vi kunne’t ju hemma”*

*********

Ja, ni fattar…

Är det nån gång jag önskar jag har en skämskudde redo så är det då… Men tydligen är det kutym… http://www.brollopsguiden.se/gaster/sanger-till-brollopsparet/303

Tro nu inte att jag inte gillar bröllop; jag älskar bröllop.

Jag har varit på flera jättevackra bröllop (Eva baby, ert bröllop är fortfarande outstanding! Herregud vilken fest, jag förstår inte än hur vi överlevde..). Både ganska enkla som varit helt fantastiska och superexklusiva där konceptet överlevt festligheterna och där vi som kände varandra nappade åt oss några flaskor bubbel och körde festpårummet för stämningen på festen var jättemärklig, eftersom ingen visste hur de skulle bete sig…

Jaja, hur som helst skall jag försöka coacha min lille toastmasterbror genom tal och (förhoppningsvis runt) pinsamma allsånger.

bigott – Cool single wedding

