Häromdagen fick jag ett roligt brev:
Bästa Christine
Vi på Hällefors Kommun har gjort en inventering av vilka adresser ni som studenter är folkbokförda på. Inventeringen visar att det är en stor andel studenter som inte är folkbokförda i Grythyttan än trotts att Folkbokföringslagen föreskriver detta. Utöver är det även av stor betydelse för er att ni är folkbokförda i Grythyttan då både kommun och stat får rätt underlag vid bedömning av bidrag och resurser. Ni kan läsa mer om detta på Skatteverkets hemsida om ni förljer länken:
Bifogat finner ni den enkla blanketten som skall fyllas i av er som inte är folkbokförda i Grythyttan/Hällefors än. Efter att ni fyllt i blanketten skickar ni den till:
Skatteverket
701 87 Örebro
Ni som använder E-legitimation kan även enkelt göra detta via internet. Länken är följande:
OBSERVERA ATT FLYTTANMÄLAN EJ KOSTAR!
 Bästa hälsningar och forsatt goda studier önskar er Hällefors Kommun!
***************************************************************************************************
På grund av att jag var mitt i flyttkaos samt att brevet var, både näsvist och dåligt formulerat kände jag mig lite tvungen att svara…
Bästa Hällefors kommun! 

För det första; Jag tror  inte alls att folkbokföringslagen föreskriver att man skall vara skriven i Grythyttan. Jag tror den föreskriver att man skall var skriven på den plats man bor… Det är i alla fall vad jag kan utläsa efter att ha följt (!) er länk. 

För mig blir det dock lite knepigt, eftersom jag, för närvarande, har tre olika bostäder. (Fyra, om man skall vara petig.)  Kanske får jag göra så att jag vid varje årsskifte ändrar min folkbokföring enligt ett rullande schema, för rättvisans skull… Ett annat alternativ är att helt enkelt skriva mig i den kommun som betalar bäst, men,  än så länge klappar Värmlandshjärtat hårdast och jag låter, trots(!) allt, min post gå dit ett tag till. 🙂 
Bästa hälsningar Christine Olsson


