Häromdagen, på akademien, dök frågan upp ”hur skall jag få en 16-åring att äta nyttigt?” Jag tänkte inte så mycket på den just då, inte förrän idag när jag kom på att – jag vet en  16åring som äter i princip allt.

Jag tror, helt kvasivetenskapligt, att det helt enkelt beror på tillvänjning. Har man vuxit upp på köttbullar, makaroner o gurka är det klart det blir totalerror i hjärnan om det dyker upp selleri, musslor eller rättika. Det är väl givet. Men har man ätit de där grejerna är det inte så märkligt när det helt plötsligt dyker upp en fänkål eller att det ligger 4 färska bläckfiskar i en skål i kylen bredvid någon form av ostexperiment.

Jag har alltid lagat och testat och ibland blir det riktigt äckligt (är det nån som glömt öl-såsen….?) o ibland blir det riktigt rajtans. That’s the game!

SEN finns det saker man inte gillar och det är en helt annan sak. Hemma hos Kollektivet har vi en som inte äter råa morötter, en som inte fixar kycklingklubbor och jag själv som  inte på några gudars vis kan med att äta kräftor. Det är skillnad.

 

Frågan är vad som är så märkligt med det här?

Nu ska jag gå ut o gå.

o ja….jag vet en 12-årig tjej som äter aioligratinerade greenshellmusslor o tok-gillar färsk bläckfisk…. 😉 

