Fredagen var fin, middag hemma hos mamma med fina vänner. Jag kokade fisk och skaldjurssoppa, byggde praliner och lekte med en hummer. (och tog en suddig bild på Lea när hon lekte med densamma…)image Vid själva middagen glömde jag bort pilgrimsmusslorna, men räddade upp (?) det hela genom att, som om det vore det mest naturliga i världen,  plötsligt, halvvägs genom varmrätten dyka ut från köket med pilgrimsmussletoasts… Vidare diskuterades fenomenet semlor, nåt som jag har rätt svårt för, mest beroende på deras frånvaro av smak… En av middagsgästerna är ex-konditor och vi spånade tillsammans iväg på smaksatta semlor, lakrits, blåbär och whiskeysmak avhandlades innan det, såklart, ballade ur och blev Gammel-Dansk och senapsdito…Då var det dags att åka hem. 😉

I går tog vi en spontantur till Karlstad. Alla hade ärenden utom jag, som bara var med som sällskap. Jag handlade mest….bla ett par synnerligen tjusiga stövlar, nersatta med 70% och en hög märkliga dressliknande skapelser  som exempelvis rödcericerosa 60-talsklänning med slängkappa…. Letade efter ekologisk ox-svans, vilken inte fanns att uppBringa (höhöhö), hittade istället den, i mina ögon tvivelaktiga, delikatessen hästfilé. Den fick dock stanna kvar i butiken…. åkte hem o gjorde Sauternespäron med nyponsås (samma som vi hade på ÅHT, om ni minns,,,) till lillebrors fölsismiddag på söndagen istället.

Kvällen blev fin, på ett mycket trivsamt 18-års kalas, där slängkappeklänningen debuterade i sällskap av en tuperad 60-talsfrisyr och turkos, glittriga strassörhängen. Less is more…eller? God mat, konstaterandet att mormor gör godare tårtor än bageriet, härligt sällskap, festföremålet fick en KENT-biljett och var synnerligen nöjd. Själv blev jag nästan en bil med fastsvetsad moped rikare, men lyckades på något sätt slingra mig ur överenskommelsen….

Sam Butera & The Witnesses – Dig That Crazy Chick

