Tja, vad HAR fröken gjort idag.

Började dagen med ett 3-timmarspass om menybyggnad för Niclas Wahlström (som f.ö gjorde Nobelmiddagen 2009 o 2010). Smaktrappor o hissar stegar o italienska och franska varianter o avslutade med en djupdykning i begreppet ”gastronomiska variabler”. Herregud! …men… superintressant!

Sen blev det köttigt…väldigt köttigt

image

Gustav Trägårdh kom o pratade om sig, när han blev årets kock och vad som hänt efteråt, sin restaurang och, framför allt, teoribiten inför köttpassen vi har framför oss…o ja, jag får väl villigt erkänna att jag har ett synnerligen tudelat förhållande till denna orgie i djurkroppar. Dock hoppas jag mest på att få vaktel eller njure. Det har jag aldrig lagat… Kalvbräss kan också vara lite fränt. However blir det nog bra…och svårt…och riktigt nervöst.

Intressant var att han ganska länge pratade om att svenska köttproducenter inte klarar att hålla den kvalitet på köttet som bättre krogar i Sverige vill ha…Alltså då enbart köttkvalitet separerat från andra aspekter. Det är nåt jag aldrig har reflekterat över. Att Sverige ska (?) vara bäst på etisk o schysst djurhållning (bla bla bla….) har ju alltid lyfts fram, men kvalitetsfrågan…. Hmm…märkligt.

