Under överinseende av 2 x kökshitler skulle vi idag leverera 16 olika rätter på temat KÖTT (mitt bästa….eller?)

Så, hur gick det då? Jo, inte helt oävet!

Vi fick faktiskt vakteln, lite det vi hoppats på o klarade både av att stycka de små jäklarna o tillaga dem riktigt bra. Låren confiterades för att sen pankofriteras o filéerna pannstektes.

De små vakteläggen pocherades o blev också ganska najs. När jag väl kom på grejen med pochering övergick vi till att pochera allt möjligt….o med…lite olika intressanta tekniker…och resultat. 😉

image

imageDessa serverades tillsammans med en ljummen sallad på bla  kronärtskocksbottnar.

Som bonusrätt fick vi laga knaprig fläsksida med rotfrukts-Otto o skummig senapssky. Otton blev finfin, fläsket – helt ok… Kanske mest beroende på min egen smak än de facto resultatet. Fläsk har jag fortfarande väldigt svårt för.

Dock failade vi på tiden för servering, men, vi var,  kort sagt, i gott sällskap. 😉

Det blev en, på gott o ont, synnerligen maffig buffé…o som vanligt lyckades jag med att röra till det vid provsmakningen/utvärderingen o enda upp med en synnerligen märklig leftover på tallriken. Förra gången var det rimmad torsk med beasås, nu blev det njurpaj med lingon o pepparrotssås. Jag vet fortfarande inte var lingonen egentligen hörde hemma 😉

Hursomhelst, min vaktelsallad på runda fatet till vänster (där de vita runda är äggen), fläsksidan är de bruna träningarna, senapsskyn i kannan, o Otton, som var väldigt mycket godare än den var snygg längst ner till höger.

image

