Efter ett..lite längre än beräknat avbrott i böckerna, som egentligen skulle bestå av enbart tillverkning av smoothie, men istället kom att innehålla ett käckt stopp i avloppet med tillhörande avloppsvattensfontän 😦 o genomblött kök har nu lugnet återigen lagt sig i övernattningskojan. Kläder + mattor+handdukar o lite annat är förpassat till tvättmaskinen o jag sitter o småsjunger på den inte alls trendiga låten Per Gessle – Kurt – The Fastest Plumber In The West… o inser att jag nu även kan lägga rörmokare till listan över saker jag kan hantera i händelse av kris eller krig.

Idag har vi pratat fisk och skaldjur, hur de är uppbyggda, vad som händer när man tillagar, skillnad på salt o sötvattensfisk, varför bara vissa räkor har svart skal, varför de blir röda när de kokas o sånt. Vi pratade även om ”blötdjur”. Det begreppet kvalar lätt in på listan över de roligaste orden som finns… Jag läsre mig även att man inte ska äta musslorna vid Anders stuga – då spyr man – garanterat. Bra att veta. 😉 . En bra introduktionsföreläsning till de kombinerade föreläsningarna i kök vi ska ha nästa vecka.

Eftermiddagen användes till att prata o planera hantverksprovsmeny med min partner in crime Lisa. Det gick bra, nånting tar form o trots att jag inte fick ha med aprikos till varmrättslammet är jag nöjd med vad vi kom fram till. Kanske kan jag klämma in aprikosen i efterrätten…..

Kvällen ägnar jag åt experimentell morotsmatlagning och styckscheman för imorrn kör vi en köttig heldag med Håkan Fällman från Fällmans kött http://www.fallmanskott.se/ (jäkligt mycket kött just nu……:/)

 

Tråkblogg…jag vet… 

