Idag har vi preppat o testlagat för hantverksprovet. Bland annat gjorde vi godaste kronärtskockssoppan någonsin som vi toppade med persiljegäslöksolja. Vi fick ett angenämt problem eftersom vi inte var helt klara på hur vi skulle få upp syran i soppan och således testlagade en med vitt vin och en med citron. Båda blev delicious – på olika sätt. Problemet kvarstår, men har två lösningar. 😉

Kronärtskocka är en tjusig liten rackare!

image

Den färdiga soppan blev väl också ganska ok, eller ja, det är ju den illgröna örtoljan som gör hela grejen. Tänk på lite rassel och ett citronpersiljebröd som JAG tycker ser ut som en snigel, men en i klassen hävdade påminde om en  liten, tjock bankdirektör…..(det där med referenser är alltid kul!) så kan vi nog säga att jag är nöjd.

image

Därefter testade vi mitt nypåhittade recept på lammbogsrulle fylld med en röra på torkad aprikos, rosmarin, ramslök och SMÖR! Jäklarns vilken grej! Tyvärr hade såsen några timmar kvar, men skapelsen försvann snabbare än snabbt (till o med så snabbt att jag inte hann med en bild….) i en salig kombo med vad de andra testlagat i sällskap av samtalsämnet: värsta och bästa råvaror/rätter just nu.

Min topp är:

Torkade aprikoser –  gott på allt, till allt, i allt! Jag har alltid en påse i handskfacket ifall det skulle uppstå en nödsituation o kan utan  problem stoppa i mig en hel påse själv vid ett och samma tillfälle – till min mages stora förtret. 

Sparris – grymt! Speciellt nu, när jag väntat sen oktober på att det skall komma i säsong igen. Helst bara blancherade med lite smör o flingsalt. 

Isterband – smakar lite svettig jympahall o jag lovar att grillade isterband är nästa stora grej. Det är awesome, men du får nog ge det ett par försök om du är ovan – det tar ett tag att vänja sig vid den…pikanta…bismaken, men sen är du fast!

Kokos – man kan ha det till allt! Panering, smaksättare, konsistensgivare, drinkbas, steka i det o det är ju så gott!

O mina värsta är:

Tryffel (denna aversion kan härledas till den otäcka tryffeloljan av rätt tafflig kvalitet man köpte tidig 2000 o ringlade på allt allt allt…fortfarande kan jag känna tryffeltonen i potatismos trots att det FÖRHOPPNINGSVIS inte är nån som nyttjat denna hemska produkt på minst 7 år. Jag mår fortfarande illa av lukten, men har långsamt börjat träna mig, men på the real deal – inte essens)

Bacon – Jag har svårt för fläsk i allmänhet o bacon i synnerhet. Hemma hos oss är ”baconlindad” ett humorord. Som cheesy ungefär

Nudlar – det blir aldrig riktigt bra…

Majsolja – jag tycker det mesta bara smakar lätt brända popcorn efter lite närkontakt

Efter den intressanta lunchdiskussionen til den kanske ännu mer intressanta smakkombinationen den bjöd på återgick vi till verkligheten o kokade över en gryta grädde, tillverkade rabarberglass och jag ballade ur på småkakstillverkningen o gjorde kakor med namn på till alla som ville ha. (ja – vi fick smet över…)

NU ska jag skriva PM. Och strukturera inköpen till nästa vecka. Och skriva recept.Och skriva en HACCP-plan. Och näringsberäkna.

Och äta lite aprikos.

