Here I am! O ja, så är det faktiskt, det är ju i fina Måltidens Hus jag spenderar största delen av mina dagar!image

Vi inledde veckan med kryddprovning! Jag testade, som vanligt, allt. Tips från coachen är således…ät inte peppar. Speciellt inte många på en gång – man mår lite illa efteråt och har lite dåligt med smak kvar när man kommer till de roliga sakerna, med lite mindre smak…

Bland annat testade vi Voatsiperiferypeppar… Bra namn, enkelt att minnas o så..

image

image

image

Vi testade fruktpuréer, (KOKOS! UNDERBART! Det är ju en vedertagen matsanning – ”allt blir godare med kokos, allt blir äckligare med bacon”) och torkad frukt. Bland annat dessa fantastiska fikon….som kostade därefter. Av någon underlig anledning har jag ett helt snöre dyrfikon hemma nu… märkligt!

image

Sen. på tisdagen, fick vi besök av Niklas Gustavsson som driver Kustbageriet och är en gammal Grythytting som även varit med i Svenska Bagarlandslaget och tävlat VM i Paris! Kul!

Fantastiskt duktig!

(sen kraschade jag lite…att det ska vara så svårt för en del att veta när det är dags att inse att tåget har gått är en gåta…Bete sig! Ska det vara så svårt!  Men, fina Grythyttevänner tog med mig ut en stund, rätade upp mig igen,  drog upp mig ur gropen, gav mig kaffe och sa: Var inte ledsen! Var förbannad! Jag insåg att de hade rätt…)

image

Vissa av oss…typ jag… hade lite problem med kavlingsmaskinen…degen hade en tendens att få en jäkla fart och på nåt märkligt sätt flyga över bänken mot golvet… (Christine, varför måste du göra allting så fort hela tiden??? är väl en av kommentarerna jag får leva med… )Efter lunch verkade dock som om även jag tilldelats kavlingsmaskinskörkort. Inga degar på golvet. Duktig tjej!

image

VI bakade petit choux ( inte maggots, jag lovar!)

image

image

och croissanter. Jag var, typ, bäst i världen på att vika dem. Oanad talang!

image

Den här ledsna skapelsen är vi dock INTE skyldiga till, även om man kan tro det! Det finns ju vissa i min supergrupp som har en tendens att vilja bränna saker…

image

Sen blev det kvällsmat….

image

image

image

image

Behöver jag poängtera att jag inte behövde nån middag….. 😉

Sen..blev det onsdag och jag o mina grabbar i supergruppen åkte på utflykt. Vi skulle vara med i smakjuryn för Husmansbords test av produkter de eventuellt skall ta in  i sitt ”sortiment” med kvalitetssäkrad lokalproducerad mat.

En bra bit ut i skogen landade vi tillslut här…

image

image

Snabbt som bara den hittade jag djur! Jag har ju en tendens att dras till sådana. Dock var dessa av…aningen etiskt tveksam sort….

Nån stans finns det även en bild av undertecknad, synnerligen osmidigt, ålande på den stackars björnen. Fortfarande oklart om han uppskattade det.

image

image

Ett uppstoppat lodjur kan ha många användningsområden. Avställningsyta för skrivbordsmaterial till exempel…

image

Och vi provade….och provade….och provade….

image

image

Sen kom vi till köttprodukter och, efter att tre galna Grythyttekockar snabblagat till produkterna hade vi plötsligt turbotillverkat ett julbord.

image

Sen blev det besvärligt….under rubriken ”lax och ål” hamnade vi här….

Ål… inte min tekopp. Alls.

image

Sen hängde vi lite och jag fick höra ”Christine, det är sån skillnad på dig nu, jämfört med förra terminen. Då var du så allvarlig jämt, nu är du som en frisk fläkt, eller nej förresten, Du är som en hel jävla orkan!!!” 

Tack! Tror jag… 😉

