Inatt dog mormor. Det känns onekligen lite märkligt att inte vara hemma med alla andra, men alla är väldigt gulliga här också. Familjen Rosseti erbjöd sig direkt att betala min resa hem och tillbaka om jag ville åka, men nja…jag tror jag stannar kvar. Det är ju bestämt så. Det är en konstig känslomix av sorg och lugn. Hon ville inte leva mer.

image

Tog en promenad idag efter frukost, gick en sväng på kyrkogården (som är nån sorts kombo av kyrkogård o kohage…) i Quart o blev snabbt hittad av en liten italiensk farbror. Jag tror det var vaktmästaren. Eller nåt. Typ. När jag, på synnerligen knackig italienska, förklarade att jag bodde på Village o jobbade på BJÖRK o kände Giuliana blev vi tydligen bästisar o jag fick en guidad rundtur i kyrkan. På italienska. Snabb italienska… Ehhh… Ja, det var ju fint o så… Jag lyckade få ur mig frasen ”mia Nonna é morta ieri in Svezia” (som Marco på hotellet lärde mig i morse) rusade han iväg o kom tillbaka med ett ljus som han tände, viftade med armarna o sa: ”Tua Nonna!!!!” Fint. På ett märkligt vis.

image

image

Sen skickade han hem mig med en förmaning om att inte dricka vattnet ur kossornas badkar. Det var ”non controllata”. Ok. Jag lovar. 😉

image

Nu har vi jobbat lunch o jag har lite rast. Det har varit rätt lugnt i restaurangen. Bra för mig, jag hinner lära mig alla rätter. Ikväll ska jag tydligen göra förrätterna. Mycket bokat, så full fart, rakt in i kaklet! Det är bra. Gör mer, tänk mindre.

Fick frågan av restaurangens ägare idag om det var nåt jag tänkt på med rätterna. Om det var nåt som inte var så svenskt.

Tjaaa… Pannkaka med majs i, som oklart tillbehör?  Sill med majonnäs o syrad rödlök? Grillat kött med gräslöksmajonnäs?

Jag fick i uppgift att tänka lite o återkomma med en liten lista… 😉

Annars är allt jättebra! Fint, trevligt o snyggt! O vem har sagt att man inte kan ha dörrmattor som duk?

image

