Igår skulle vi ha gjort forsränning….så blev det inte. Snön har inte smält på topparna än, så det är alldeles för mycket vatten i forsarna. Efter en liten spontaninspektion av de närmast oss är jag beredd att hålla med…
image

Istället skulle vi åka till Cogne och ta en kaffe igår när alla var lediga. Den lilla kaffeutflykten utökades och utökades och utökades…och blev tillslut först kaffe (yes, nåt blev rätt!), en promenad till det stora fallet, därefter ett glas vin hos några vänner. Där träffade jag en svenska som gift sig med en italiensk kock och nu bodde i Cogne sen 27 år. Trevligt.
Sen träffade vi Marco. Det var mer…ehhh… Intressant. Marco var nån form av vagabond, skidinstruktör och reklamansvarig för Red Bull. Han försökte förklara sina relationer för mig typ tre gånger. Jag fattade ingenting. Nån gång. Sen försökte de andra förklara Marcos relationer för mig. Lika förvirrat. Tillslut endade det upp med att han hade två fruar, en i England och en i Italien, tre barn, men det var inte med fruarna, en älskarinna i Aosta och en jeep. Jeepen var mycket viktig. Det hade jag förstått hela tiden. Det där andra är lite oklart och jag är inte alls övertygad om att jag fattade rätt.

När alla hade rett ut vem som var ihop med vem, under tiden jag klappade hunden Bruno och matade en get med löv, promenerade vi vidare till ännu en restaurang ägd av ”vänner”. Vi tyckte vi var värda snygglunch och inledde med gåslever och champagne. Med magisk utsikt!

image

Behöver jag säga att den sedvanliga gåsleverproduktionsdiskussionen blommade upp… Vi är dåliga människor. Så är det bara.

V åt oss vidare med Angus och Supertuscan, men skippade desserten eftersom alla hade drabbats av brutal matkoma.

Vi vilade lite istället och tyckte att livet faktiskt var rätt trivsamt.

20130624-111523.jpg

20130624-111608.jpg

Vi åkte nerför bergen igen, med sikte på vår vän med vinkällare och delibutik i Aosta. Egentligen skulle vår sommelier bara plocka upp några flaskor som skulle vidare till en annan restaurang….men vi blev kvar….

Den lilla kaffeutflykten blev en åttatimmars…och när jag kom hem var alla så trötta att vi ställde in vår planerade utgång och jag däckade i en solstol istället.

Idag är vi tillbaka i verkligheten. Jag har blivit ombedd att översätta min blogpost för husmansbord till engelska så Björk kan publicera den i lite olika sammanhang, tidningar och på hemsidan. Jag håller även på och förbereder för ett möte med alla björkinblandade för att diskutera nya sommarkonceptet, alla happenings, kommande showcookings och sånt.

Det går för runt. Det är kul!

Tjingeling!

20130624-113408.jpg

